We hebben 11miljoen over, poster te eng en het EK Curling in onze stad. De Sint kwam met zijn Pieten en een middelbrand in Meerzicht.  Dit is het Zoetermeer actief jaaroverzicht 2014 vierde kwartaal.

De links in dit jaaroverzicht verwijzen naar het artikel, waar vaak extra foto's, informatie en filmpjes te zien zijn.

logo-vierkant klein

kwartaal4

Oktober:

De wachttijden bij het Publieksplein op het Stadhuis zijn korter geworden, door het werken op afspraak en de gemeente koerst af op een financieel overschot van 11 miljoen. Deze gelden zijn bedoeld als buffer.

In Zoetermeer werd het EK Curling gehouden. De thuiswedstrijd had voor de dames een positieve werking. Zij promoveerden naar de B-groep door in de finale tegenstander Slowakije te verslaan met 6-5.

Het Nederlands damesteam, dat bestaat uit Marianne Neeleman (skip), Kimberly Honders (3rd), Shirley Miog (2nd), Bonnie Nilhamn (lead) en Pamela Broks (alternate), had in de groepsfase nog nipt verloren van Slowakije. Ook het openingsduel tegen Slovenië ging verloren. Tussendoor won het wel overtuigend van Roemenië en de laatste drie poulewedstrijden tegen Kroatië, Ierland en Spanje werden met ruime cijfers gewonnen.

20141005-29552

Een optreden van Anneke Grönloh, heerlijk eten & drinken, troubadours en speciaal voor de bewoners met dementie de Care Clowns. WoonZorgcentra Haaglanden bestaat 10 jaar en dat viert WZH samen met bewoners, familie, mantelzorgers, vrijwilligers en medewerkers.

halloweenclown

De horrorclown op de Halloweenposters in het Stadshart is té eng, concluderen veel mensen op de social media. Kinderen schrikken zich rot van de moordlustige clown, maar ook volwassenen vinden de afbeelding niet kunnen. Er zijn klachten ingediend bij de gemeente en de reclamecodecommissie.

De winkeliersvereniging van het Stadshart vindt de ophef onzin, de meerderheid zou geen problemen hebben met de poster. Toch zijn de posters in de parkeergarages inmiddels vervangen door een vriendelijkere versie. De rest van de posters blijft gewoon hangen.

ShareBiz 2Daagse is de naam van een nieuw ondernemersevenement in Zoetermeer. Twee dagen lang presenteerden ruim 25 ondernemingen in het bedrijfsverzamelgebouw ShareBiz een doorlopend programma van masterclasses, workshops en seminars. Het evenement was zo een succes dat er nu al gewerkt wordt aan een 2e editie in 2015.

In Nederland ging het al vroeg over de Sint. Of eigenlijk vooral over zijn Zwarte Piet. Deze zouden volgens sommige te zwart zijn, de ongelijkheid tussen blank en zwart symboliseren en dus moeten veranderen.

De Zoetermeerse Zwarte Pieten-band Piet Direction neemt het in een nieuwe videoclip op voor Zwarte Piet.Even twijfelen de Zwarte Pieten in de clip nog of ze wel naar Nederland zullen komen, maar ze laten er uiteindelijk geen twijfel over bestaan: Sinterklaas en de Pieten die horen hier!

November:

20141115-32889 Na lang wachten en met de nodige commotie rond de Pieten, kwam De Goede Sint toch weer aan in Zoetermeer. Toegezwaaid door vele kinderen en opgewacht door de burgemeester stapte de Sint uit zijn boot op het Stadhuisplein. Het weekend daarna bracht hij een bezoek aan de Dorpsstraat.

- Zie pakjesboot in Zoetermeer en nog meer foto's van de intocht
- Zie Sint in de Dorpsstraat met Hakim
- Zie Sint in Oosterheem
- Zie sint feest mee in Buytenwegh

Brand in Kaaswinkel ’t Kaashuys’ in de Dorpsstraat. Op zondagmiddag 23 november om 14.00 uur moest de brandweer ter plaatse komen om de brand te blussen. Ooggetuigen vertelden dat er zwarte rook uit het pand kwam op het moment dat de brandweer arriveerde.

Henk Schiffmacher signeerde zaterdag 1 november zijn nieuwe boek, ‘Getekend. Henk Schiffmacher,’ bij boekhandel Haasbeek.

Henk Schiffmacher is van jongs af aan bezig met tekenen. Hij heeft bij de Bijenkorf gewerkt op de afdeling, die de beroemde etalages verzorgde. Tussen de middag bezocht hij regelmatig de zaak van Tattoo Peter, waar zijn fascinatie voor tatoeëren ontstond.  Schiffmacher heeft veel beroemde mensen getatoeëerd, waaronder Kurt Cobain, Robbie Williams, Anouk en Lady Gaga.

20141101-32293

7 november. In de RandstadRail werd een man door twee jongens uitgedaagd. Bij Voorweg Laag stapte de man, maar ook de jongens uit. De man werd door hen bespuugd, waarna een vechtpartij ontstond. Hierop smeten de jongens de man naar beneden, het spoor op.

De man raakte hierbij gewond aan zijn been. Veel aandacht had hij daar echter niet voor, want hij moest aan de aankomende trein zien te ontkomen. Hij wist echter op tijd het perron op te klimmen.

20141109-32669 Meer dan 800 lopers verschenen zondagochtend 9 november aan de start van de 38ste editie van de Klaverbladloop van ARV Ilion, een record aantal deelnemers voor de loop! De hoofdafstand van 15 kilometer werd gewonnen door Erwin Harmes van Dynamica met een tijd van 48:02.

Sinterklaasfilm van Fred Wolters

December:

16930 Stadhuis-bibliotheek Zoetermeer - entree - 72 dpi  Het Stadhuis krijgt een serieuze make-over. De raad wil dat het gebouw energie label A krijgt. De kosten zijn rond de 25 miljoen euro.

Zes culturele instellingen uit Zoetermeer gaan een interessante samenwerking starten. De Bibliotheek, het Stadsmuseum, CKC & partners, cultuurpodium Boerderij, Terra Artprojects en het Stadstheater willen in 2015 starten met een groot project: Route 65.

De Publieksprijs Kunst & Cultuur waar het publiek kan stemmen op hun favoriet.

“Het was een hele spannende eindsprint. Natuurlijk zijn jullie allemaal winnaars maar dit jaar gaat de publieksprijs naar Ronald de Jong” aldus wethouder Paalvast. De wethouder overhandigde daarna de cheque en het Bronzen Visdiefje - van kunstenares Fieke Hordijk - aan de verraste en blije Ronald de Jong.

Foto: Ardito fotografie.

2349 14396-press-ardito

Handbalvereniging Gemini verkeert in zwaar weer. Het bestuur van handbalvereniging Gemini meldt, dat de vereniging naar verwachting op 1 juli 2015 moet worden opgeheven, omdat het niet mogelijk blijkt om de begroting sluitend te krijgen. Het jubileumjaar, Gemini bestaat komend jaar 20 jaar, zou dan meteen het einde van de club betekenen.

December 2014 was een maand met nog meer nare berichten.

IMG 6567 http://www.zoetermeeractief.nl/images/zoetermeernieuws-2014/a-december-2014/IMG_7223.JPG IMG 0073
Brand in Meerzicht Woningoverval Hulstpark Woningoverval Marineblauw

Op 6 december werd een man neergeschoten na een feest bij uitgaansgelegenheid No Limit. Een groot feest wordt dat weekend door de gemeente verboden omdat er een groot risico zou zijn op ordeverstoringen.

Bij DSO lopen de gemoederen hoog op na een wedstrijd op 14 december. Het begon met een rode kaart tijdens de wedstrijd. Een vijf jarig kind moest toezien hoe zijn vader belaagd werd door spelers van de tegenpartij. De politie neemt 17 mensen mee voor verhoor.

Burgemeester Charlie Aptroot roept op tot alertheid.

kaarsjes6

Zoetermeerders genieten met volle teugen van de kerstevenementen. Zoals de kaarsjesavond in de Dorprsstraat en het ontsteken van de kerstboom op de Dobbe. Maar ook de markten zijn druk bezocht.

20141214-36448  Al maanden is er gerepeteerd voor dé kerstproductie Oliver die iedereen in de kerststemming zal brengen. Oliver kende een geweldige première.

Voor het derde jaar op rij is 'Straat in beeld', waarin een straatnaam uitgelegd wordt, de best bezochte pagina naast de nieuwspagina's. Omdat het aantal straten in beeld steeds groter wordt, hebben we een handige landingspagina gemaakt onder de naam Overzicht straat in beeld. Of dit item echter ook in 2015 de grootste gaat worden is nog maar de vraag want ons evenement overzicht 'Evenementen' wordt elk jaar populairder. Omdat wij u graag voorlichten over alles wat er in Zoetermeer speelt hebben wij een landingspagina 'agenda' gemaakt waardoor u snel naar alle evenementen, sportevenementen, cursussen en workshops kunt.

Zoetermeer Actief is meer dan allee een nieuwssite. U vindt ons ook op:

* Facebook Zoetermeer actief

* You tube

* Facebook Humans of Zoetermeer

De redactie van Zoetermeer Actief dankt al haar medewerkers, samenwerkingspartners, sponsors & adverteerders en alle overige betrokkenen voor het in beeld brengen van het nieuws uit Zoetermeer dit jaar.

Jouw Stad, Jouw Nieuws

Bekijk hier het eerste, tweede en derde kwartaal van ons Jaaroverzicht 2014!

Eerste kwartaal

Tweede kwartaal