sh-stadhuisDe wachttijden bij het Publieksplein op het Stadhuis zijn korter geworden, door het werken op afspraak. Dat blijkt uit onderzoek. Zoetermeer startte op 1 januari 2013 met twee proeven om de dienstverlening te verbeteren. Ten eerste werden de openingstijden van het Publieksplein aangepast. Zoetermeerders konden vanaf dat moment ook op zaterdag terecht. Ten tweede werd het concept ‘uitsluitend op afspraak’ ingevoerd om de wachttijden in de publiekshal te verkorten. Om de resultaten te meten liet de gemeente tussen 15 maart en 1 september een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren. De uitkomsten waren positief, gemiddelde werd een 7,7 gegeven. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom besloten deze pilots om te zetten naar een structurele situatie.

Kortere wachttijden

Wethouder Marc Rosier (Dienstverlening): “95% van onze bezoekers wordt nu binnen 5 minuten geholpen terwijl in de oude situatie ongeveer 25% langer dan een kwartier moest wachten om geholpen te worden. Dat is dus een hele verbetering. Bezoekers weten nu waar ze aan toe zijn als ze langs de gemeente moeten. De openstelling op zaterdag wordt ook steeds beter bezocht. Doordat we efficiënter kunnen werken leveren deze veranderingen ook een flinke besparing op. Dat zijn goede redenen voor het college om nu door te gaan op de ingezette weg”.

Meten klanttevredenheid

Tussen 15 maart en 1 september liet de gemeente, tegelijk met veel andere gemeenten, een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren. Zoetermeerders geven de nieuwe openingstijden in dit onderzoek een ruime voldoende. Hoewel de tevredenheid iets lager lag dan vorig jaar, geven bezoekers nog steeds aan dat zij prettig worden geholpen aan de balie. Het werken op afspraak was voor de inwoners nieuw. Het aantal afspraken in de eerste acht maanden van 2014 bedroeg 67033. Er zijn nauwelijks klachten gemeld over het maken van de afspraken of de wachttijd bij de balie, in deze 8 maanden kwamen er 10 klachten of meldingen binnen.

Twee derde van de afspraken wordt via internet gemaakt, maar bellen voor een afspraak kan ook nog steeds.

Afspraak maken

Het Publieksplein werkt uitsluitend op afspraak. Inwoners kunnen een afspraak maken via www.zoetermeer.nl/afspraakmaken of bellen met 14 079. De openingstijden zijn te vinden op www.zoetermeer.nl .

-advertenties-

-goede doel-