Hoe maakt de gemeente het beste reclame voor de stad? De officiële slogan die Zoetermeer nu heeft is: “Zoetermeer, steeds ondernemend”. Deze gaat echter binnenkort veranderen. Wethouder Robin Paalvast (citymarketing) kondigde woensdag aan dat de stad zich alleen nog maar gaat profileren met (buiten) sport en een actieve levensstijl.

Zoetermeer leisure stadHieronder valt ook winkelen. In 2018 wordt een plan van aanpak gemaakt, met een financieel plaatje voor de komende vier jaar.

Ook zal worden bekeken welke evenementen het beste passen bij het nieuwe leisure-imago van de stad. Het woord leisure (vrije tijd) zal vervangen worden door een ander woord. “Want eigenlijk begreep niemand wat dat woord inhield,” aldus Paalvast. Watersportparadijs Dutch Water Dreams mislukte. Paalvast stelt daartegenover dat Snowworld wel een groot succes is, evenals het moutainbike-parcours.

Het thema innovatie zal niet meer het hart van de uitstraling van Zoetermeer vormen, en ook zal Zoetermeer zich niet meer als ict-stad gaan profileren. “Voor wat betreft de toegepaste innovatie maakt Zoetermeer deel uit van ‘e’en grote regio, de metropoolregio Den Haag en Delft. Een bedrijf uit China bijvoorbeeld zal niet zo gauw voor Zoetermeer kiezen, dat doet het eerder voor de Metropoolregio.”

De laatste officiële slogan, van maar liefst 20 jaar geleden, was ‘Zoetermeer, stad tussen de parken’. Verder waren er volgens een perswoordvoerder geen officiële slogans. Hij licht toe: “Wel is in de promotie van Zoetermeer regelmatig gebruik gemaakt van thema’s, zoals leisure stad, ict-stad, sportstad, groene stad enzovoorts. Dat is echter nooit officieel beleid geweest en alleen opgehangen aan actuele thema’s van destijds.”

De plannen voor het Dutch Innovation Park, het ict-gerelateerde park aan de A12, gaan volgens de wethouder gewoon door. De Haagse Hogeschool, de gemeente Zoetermeer en vastgoedhandelaren  hebben hiervoor begin juni een zogenoemd ambitie-document opgesteld.

Tekst Christa van der Hoff

-advertenties-

-goede doel-