Het nieuwe afvalbeleidsplan van de gemeente Zoetermeer richt zich op vier pijlers: afval verminderen, afval scheiden, afval wegbrengen en afval ophalen. Wethouder Blansjaar heeft de adviezen van het burgerberaad ter harte genomen en waar mogelijk verwerkt in het plan.
“Samen met inwoners gaan we aan de slag met het nieuwe afvalbeleid om afval te verminderen en afval beter te scheiden,” aldus wethouder Blansjaar (Afval). “Ik ben het burgerberaad dankbaar voor hun waardevolle adviezen, die de basis vormen van dit nieuwe beleid.” Van de adviezen van het burgerberaad zijn er 11 verwerkt in het nieuwe plan. Niet alle adviezen konden worden meegenomen, sommige adviezen waren al door de tijd ingehaald. Zo is er ná het burgerberaad landelijk besloten dat er bij hoogbouw geen gescheiden plastic meer wordt opgehaald in de ondergrondse containers.
Afval verminderen
Het nieuwe beleid moet zorgen voor minder huishoudelijk afval. Vooral verpakkingen zoals plastic, blik, drinkpakken, glas en papier worden aangepakt en zoveel mogelijk gescheiden ingezameld. Minder verpakkingen in het restafval betekent minder afval, lagere inzamel- en verwerkingskosten en meer hergebruik. Er komt een communicatiecampagne waarin praktische tips over bewust consumeren, hergebruik en repareren worden gedeeld. Verdere acties in het nieuwe plan zijn de invoering van de Ja-Ja-sticker voor reclamedrukwerk en het aangaan van gesprekken met scholen over afvallessen en bewustwording.
Afval scheiden
Goed gescheiden afval levert waardevolle grondstoffen op, bespaart kosten en is beter voor het milieu. De Zoetermeerders die hun afval scheiden doen dit goed, verreweg het meeste gescheiden afval wat wordt opgehaald in Zoetermeer is herbruikbaar. Maar in vergelijking met andere steden, scheiden te weinig Zoetermeerders hun afval.
Er valt veel winst te behalen als Groente-, Fruit-, Tuinafval en Etensresten (GFT+E) beter gescheiden wordt. Dit afval is een groot en zwaar deel van het restafval. Betere scheiding is niet alleen goed voor het milieu, maar leidt ook tot lagere verwerkingskosten. Daarom komt er een communicatiecampagne met praktische tips en duidelijke uitleg over correct afval scheiden en recycling.
Net zoals landelijk gaat in Zoetermeer gelden: Bronscheiden waar kan, nascheiden waar nodig. Bronscheiden betekent dat inwoners het afval dicht bij huis scheiden. Bronscheiden zorgt voor goed gescheiden afval dat beter hergebruik kan worden. Dat is goed voor het milieu. Om beter te scheiden aan de bron krijgen laagbouwwoningen een nieuwe, extra minicontainer voor Plastic, Blik en Drankkarton (PBD).
Hoogbouw gaat nascheiden
Bronscheiden is niet overal mogelijk. Bij hoogbouwwoningen is geen plek voor een extra container aan huis. Daarom is voor hoogbouwwoningen nascheiden nodig. Bij nascheiden wordt het PBD afval door de afvalverwerker uit het afval gehaald. Inwoners in hoogbouwwoningen scheiden dus wel het GFT+E afval aan huis, maar mogen het PBD afval bij het restafval doen.
Laagbouwwoningen in de wijk Oosterheem en in delen van Noordhove zijn een uitzondering. Deze woningen hebben namelijk net als hoogbouwwoningen, ondergrondse containers. Vanaf 2028 gaan deze huishoudens nascheiden. Op de lange termijn stappen ook deze huishoudens over op bronscheiden. Ze krijgen dan net als alle andere laagbouwwoningen in Zoetermeer minicontainers. Door de nieuwe wijze van PBD-inzameling, gaan de PBD-containers op de milieueilanden dicht.
De papier- en kartoncontainers op de milieu-eilanden worden aangepast. De opening van deze containers wordt gewijzigd zodat alleen platgemaakt karton erin past.
Afval wegbrengen
De afgelopen jaren was het vaak te druk op het zelfbrengdepot aan de Argonstraat. Om drukte te verminderen, veiligheid te vergroten en service te verbeteren, wordt in 2026 een afsprakensysteem ingevoerd. Inwoners kunnen online of telefonisch een tijdslot reserveren waarop zij afval kunnen wegbrengen op het depot.
Wethouder Blansjaar: “In de coronaperiode hebben we met het afsprakensysteem gewerkt en dat verliep toen heel goed. De drukte op het depot wordt gespreid en er is minder agressie naar de medewerkers toe. Wel willen we het nu mogelijk maken om kort voor je bezoek aan het depot een afspraak te maken. Dus op het moment dat je je auto vol laadt, maak je even de afspraak en kan je vaak al meteen terecht”.
Daarnaast start de gemeente een onderzoek naar uitbreiding of herinrichting van het depot. Ook worden proefprojecten opgezet met het gratis gebruik van een bakfiets en aanhangwagen en zijn er gratis inlevermogelijkheden voor tuintegels.
Afval ophalen
Met de komst van de extra PBD-minicontainer in laagbouwwoningen wijzigt het ophaalschema. Alle drie de containers worden eens in de drie weken geleegd. Daarnaast blijft grofvuil op laten halen een gratis service. Met een communicatiecampagne over het aanbieden van afval worden inwoners nog beter geïnformeerd over het correct aanbieden van afval.
Kosten
Het verwerken van afval kost steeds meer geld. Er zijn veel prijsstijgingen en er zijn nieuwe landelijke regels die de kosten verhogen. Het nieuwe afvalbeleidsplan heeft ook als doel om de stijging van de kosten te beperken. Met eenmalige investeringen maakt dit plan het afvalsysteem van Zoetermeer minder kwetsbaar in de toekomst.
Planning en vervolg
Het raadsvoorstel wordt naar verwachting eind 2025 in de gemeenteraad besproken. De uitvoering van het plan loopt van 2026 tot 2030. In 2029 volgt een evaluatie, inclusief participatie met inwoners, die de basis vormt voor het volgende afval- en grondstoffenbeleid.
Foto: gem Zoetermeer
Meer politiek nieuws vindt u op onze politieke pagina: Politiek nieuws