Het CDA wil meer veiligheid voor fietsers rond de scholen. Zij willen dit samen met de Fietsersbond doen. Zelf hebben stellen ze een aantal eenvoudige aanpassingen voor die de veiligheid ten goede komt.

bord FietspadZoetermeer wil een gezinsstad zijn, maar dan is er nog wel wat werk te verzetten. Bijvoorbeeld om voor de Zoetermeerse schoolkinderen veilige fietsroutes van en naar school te realiseren. Dat stellen Frans Breumelhof en Ingeborg ter Laak van het CDA. Breumelhof: “Wij delen de euforie van het fietsplan zoals aangeboden door het college van B&W niet. Als opa breng ik bijvoorbeeld regelmatig mijn kleinkinderen naar school. De school is gelegen aan de Florazoom. De situatie daar is bizar. Geen ouder laat zijn jonge kinderen daar zonder begeleiding over de Houtlaan of de Florazoom fietsen. Velen nemen noodgedwongen al fietsend de route voor voetgangers. Eigenlijk begrijp je niet dat zo’n situatie van de tekentafels heeft kunnen komen.”

De Florazoom is een doorgaande route met alleen langs de zijde van de school een voetpad. Er zijn geen gescheiden fietspaden. Het fietspad voor de huizen aan het Florapad in het verlengde van de Florazoom eindigt in het niets. Over de Houtlaan denderen bussen en vrachtwagens. “Je kunt ouders niet kwalijk nemen dat ze de kinderen met de auto halen en brengen. Dat levert rond de school een zeer onveilig gemanoeuvreer op van naar een parkeerplek zoekende ouders”, aldus CDA’er Breumelhof. “Met de Fietsersbond samen zullen wij binnenkort een rapport uitbrengen over de veiligheid en onveiligheid van de fietsroutes rond de scholen in heel Zoetermeer. We zullen ook laten zien waar het goed gaat, zodat ouderraden en schoolbesturen een voorbeeld hebben waar zij zich aan vast kunnen houden.”

Het CDA bepleit geen kostbare ingrepen. Wel onmiddellijke drastische verlaging van de snelheid of een inhaalverbod op die plaatsen waar gescheiden routes ontbreken. Dat betekent dus dat auto’s fietsers op die routes niet mogen inhalen. De maatregel is eenvoudig, brengt weinig kosten mee, is direct in te voeren en heeft voor de fietsende kinderen onmiddellijk resultaat.

Wie nu aan de Palthelaan een kijkje neemt kan vaststellen dat de situatie daar weliswaar opnieuw is ingericht als zogenaamde schoolzone, maar veilige fietsroutes heeft dat niet opgeleverd. Breumelhof: “Het verkeer mindert nauwelijks snelheid op deze drukke route. Een smalle fietsroute moet het met een kleurtje ter markering doen zonder afscheiding en dat betekent dat fietsende kinderen alleen symbolisch zijn gescheiden van langsrijdende vrachtwagens.” Het blijft ronduit gevaarlijk en het is volgens Breumelhof begrijpelijk dat ouders er noodgedwongen voor kiezen om dan maar de auto te pakken, wat op zichzelf weer bijdraagt aan verdere ophoping van gevaarlijke situaties voor de schoolgaande kinderen.

Het CDA zal de uitkomsten van het binnenkort te verwachten onderzoeksrapport over veilige en onveilige fietsroutes van de Fietsersbond voor de Zoetermeerse schoolgaande kinderen inbrengen voor het coalitieakkoord bij de komende college-onderhandelingen.

 

Kijk voor meer Politiek nieuws: Politiek nieuws

-advertenties-

-goede doel-