Hoogtevrees

Schilderen zonder hoogtevrees!

 

Om onze Molen De Hoop in een goede conditie te houden, is regelmatig onderhoud noodzakelijk.

Dat de molen 4 wieken heeft, weet iedereen wel. Minder bekend is dat deze wieken niet afzonderlijk aan de molen bevestigd zijn, maar dat 2 tegenoverliggende wieken 1 geheel vormen. De ijzeren hoofdbalk van 2 wieken, de roede, is door de askop van de molen gestoken. De beide roeden zitten vervolgens met wiggen vastgezet in de askop. Ook houten klossen ter weerszijden van de askop houden de roeden op zijn plaats. Bij een reguliere schilderbeurt is het uiteraard niet mogelijk om het deel van de roede dat zich in de askop bevindt, te schilderen. Het is echter wel belangrijk dat dit deel van de roede in een goede staat verkeert en niet gaat roesten, vanwege de grote krachten die hierop werken wanneer de wieken draaien. Ook de wiggen moeten in een goede conditie zijn, zij houden immers alles op zijn plaats.

Om het deel van de roeden in de askop te kunnen schilderen en controleren, is het eenmaal per circa 10 jaar nodig om de roeden in de askop los te maken, omhoog te takelen en te schilderen. In molentaal heten deze werkzaamheden “het doorhalen van de roeden”.

Roewiggen Strak in de verf
De roewiggen waren echt aan vervanging toe. Alles weer strak in de verf.

Op 10 september 2012 zijn de molenmakers van Verbij Hoogmade BV gestart met de werkzaamheden. Als eerste is een roede opgehangen aan zware takels. Vervolgens zijn de oude wiggen verwijderd en is de roede circa 1 meter omhoog getrokken met de takels. Het deel dat normaal in de askop zit, steekt er dan bovenuit. Vervolgens wordt dit gedeelte van de roede ontroest, 2x in de menie gezet en 1x geschilderd met roestwerende ijzerlak. Na het drogen van de verf laat men de roede weer voorzichtig terugzakken in de askop. De werkzaamheden eindigen met het vastzetten van de roede met nieuwe wiggen.

Tijdens de uitvoering van het roeden doorhalen, ontdekten de molenmakers slechte onderdelen aan het houtwerk van de wieken. Ook dit zijn onderdelen waarmee geen enkel risico gelopen kan worden: we willen niet dat de molenaars door een heklat zakken wanneer ze in de wieken klimmen bij het voorleggen van de zeilen, maar ook niet dat er bij storm of tijdens het draaien stukken van de wieken vallen en op straat terecht komen.

door Bart Dooren, molenaar

-advertenties-

-goede doel-