amaliaschoolDe Prinses Amaliaschool heeft tijdens de provinciale voorrondes van de Nationale Onderwijsprijs de derde plaats behaald. Elk twee jaar wordt de Nationale Onderwijsprijs uitgereikt door het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP).

Uit vele inzendingen (27 voor Zuid Holland) werd dit jaar ook de Prinses Amaliaschool uit de wijk Meerzicht genomineerd. Zij hadden zich aangemeld met hun keuze atelier wat dit schooljaar van start is gegaan. Ook hun digitaal portfolio speelt hierbij een belangrijk rol. “Wij vinden het belangrijk dat leerlingen gedurende hun schoolcarrière een breed aanbod krijgen om ze op die manier kennis te laten maken met allerlei vaardigheden. Een deel van dit aanbod staat vast en daarnaast moeten de leerlingen de mogelijkheid krijgen om zelf keuzes te maken. Bijvoorbeeld om te kunnen excelleren in een bepaald vak.”

Er is op de Amaliaschool wekelijks een keuze atelier. De leerlingen krijgen vooraf een uitgebreid aanbod te zien (sport, koken, creatief, maar ook bijvoorbeeld mode, verhalen schrijven of Spaans), dit aanbod wisselt elke drie weken. Via een speciaal ontwikkeld programma zien de leerlingen hoeveel plekken er nog vrij zijn en kunnen ze kiezen voor één atelier dat zij de komende weken zullen volgen. In hun digitale portfolio kunnen de leerlingen aangeven wat zij van deze workshop geleerd hebben en waar ze trots op zijn. De volgende stap is dat de leerlingen vooraf hun eigen leerdoelen stellen en hierop reflecteren of bewijs voor aanleveren.

De Amaliaschool kreeg de gelegenheid het ingezonden project te presenteren in de fraaie Stadsgehoorzaal te Leiden aan de jury en genodigden. Catara, Rabia, Angel, Ruth, Tessa en Kayli uit groep 8 verzorgden deze presentatie. Vol enthousiasme wisten zij dit over te brengen op de jury. Dit leverde een mooie derde plaats op tijdens de provinciale voorrondes van de Nationale Onderwijsprijs. “Een aansprekend en sprankelend project. Talentontwikkeling krijgt bij veel scholen de aandacht, maar deze inzending valt op door de structurele en goed uitgewerkte aanpak. Het is geen éénmalig aardigheidje”, aldus de jury.

-advertenties-

-goede doel-