hilkoHet Stadstheater Zoetermeer werkt inmiddels bijna twee weken met de coronatoegangspas en de eerste ervaringen zijn overwegend positief. Het theater had een paar uitverkochte voorstellingen, met onder andere Herman van Veen, waarbij de drukte werd verdeeld door tijdsloten.


Zaterdag 11 september was de vuurdoop voor de coronapas met een voorstelling van het Ebony Ensemble. Dit was niet meteen een uitverkochte voorstelling, dus een prima ‘première’ om even op te starten voor de medewerkers van het theater. De kindervoorstellingen op de zondag hierna waren wél drukbezocht, een heuse gastheer die het publiek buiten al voorbereidde dat men de corona-checkapp en het ID-bewijs paraat moest houden, bewees hier goede diensten. Ook wordt de toestroom van het publiek verdeeld via tijdsloten, zodat er geen lange wachtrijen voor de ingang ontstaan.

Hilko Folkeringa, directeur Stadstheater: “Het was voor ons, maar ook voor het publiek best wel wennen. Maar met de juiste begeleiding en geduld en gastvriendelijkheid van het personeel kwam het goed. We hebben de toeschouwers vooraf goed geïnformeerd en er staan extra borden buiten waar wij hen nogmaals oproepen om de corona-checkapp en de het ID-bewijs paraat te hebben. We hebben niemand hoeven te weigeren.”


Aanloopproblemen

Alle mensen die naar de zaal van het theater kwamen, hadden er op gerekend dat ze bij de entree een coronapas moesten laten zien. Hilko: “Toen wij het nieuwe beleid van het coronatoegangsbewijs hebben ingevoerd, hebben wij de mensen ook de mogelijkheid gegeven om hun kaarten terug te geven, met volledige restitutie van het geld. Daar is best wel gebruik van gemaakt. Bezoekers die dus niet gevaccineerd zijn of niet van plan waren een lastminute coronatest te doen, hebben wij dan ook bijna niet aan de deur gehad.”
Kleine aanloopproblemen waren er wel, als bijvoorbeeld het papieren bewijs gevouwen is, kan de scanner het soms niet goed meer ‘lezen’ en geeft een foutmelding. Ook kwam een gast met de internationale QR-code, waarop het theater extra toestemming moet krijgen van de gast om ook de achterliggende informatie te mogen inzien. De internationale QR-code geeft namelijk meer informatie over de bezitter dan de Nederlandse code.

Hilko: “We hebben geen weigerende telefoons aan de deur gehad. Wel dat mensen geen internet op hun telefoon hebben. Daarvoor hebben wij een extra wifi-punt aangebracht bij de hoofdingang, zodat dit probleem ook opgelost is.”



Gastheer voor beide kanten

Hilko: “Ik voel me ook gastheer voor beide kanten: het publiek, maar óók de artiesten die bij ons optreden! Beide beschouw ik als mijn gast en wil ik zo goed mogelijk ontvangen.” Het publiek is over het algemeen erg blij dat ze nu weer naar het theater mogen komen, en hebben het ‘extra gedoe’ met de coronapas er wel voor over.

Ook bij artiesten geldt dat zij het liefst willen spelen zonder enige drempels. Aan de andere kant zijn ze blij dat het met deze tijdelijke tussenoplossing wel weer kan. Zo komt de theaterwereld weer een beetje in beweging, want er zijn de nodige klappen gevallen. Niet spelen, betekent veelal geen geld verdienen voor een artiest. Hilko: ”Daarentegen zijn er bepaalde artiesten die aangeven pas te willen komen als we niet meer werken met een coronatoegangsbewijs. Dat kan, dat mag en dat respecteren wij uiteraard. Zo’n voorstelling wordt dan verplaatst of uit de programmering gehaald. Gelukkig gaat het hier om een enkele uitzondering. Het gros van de artiesten en gezelschappen is blij dat ze weer mogen! En wij ook!”

Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!

zoetermeeractief.nieuwsbrief

-advertenties-

-goede doel-