Nog deze maand neemt de Zoetermeerse politiek een besluit over de komst van de Holland Outlet Mall (HOM) op de plek waar nu het Woonhart is. Het wordt nog spannend, want er is veel commentaar op de komst van de outlet. Ondernemers in Zoetermeer en de regio zijn het eens: de HOM kost omzet en moet er dus niet komen.

outlet mallBegin november publiceerde het adviesbureau McKinsey & Company het rapport 'Werk aan de winkel'. Daarin schetst het bureau het winkellandschap in 2025. En dat landschap ziet er niet mooi uit. INretail, de grootste brancheorganisatie in retail non-food is geschrokken. "Er dreigt een afname in de werkgelegenheid die kan oplopen tot 55.000-130.000 voltijdbanen.”

Streep door HOM

INretail vindt dat de resultaten van het onderzoek van McKinsey een streep zetten door de HOM-plannen. Volgens het onderzoek zouden er namelijk juist minder winkels moeten komen. Met de Holland Outlet Mall komen er 25. 000 nieuwe vierkante meters bij. Dat leidt tot meer leegstand. Volgens INretail klopt meer niet. " De actuele koopstroomcijfers zijn niet door de gemeente Zoetermeer meegenomen in het onderzoek: er wordt gewerkt met cijfers uit 2011, terwijl begin 2017 nieuwe cijfers verwacht worden. Deze cijfers worden niet afgewacht ondanks de pessimistische voorspellingen en de grote veranderingen in de retailsector sinds 2011," aldus INretail.

Andere boodschap

Kortom: het gaat slecht met de detailhandel. De komst van de HOM zou wel eens de doodsteek kunnen zijn een aantal winkels. Niet doen dus. Volgens het rapport van McKinsey moeten winkeliers echter ook de echte oorzaak van de teruglopende omzetten aanpakken; de ‘nieuwe wereld’ van toenemende internetverkopen en veranderende consumptiepatronen. Het komt er op neer dat het Nederlandse winkellandschap sowieso verandert. Ook zonder de HOM zal een aantal winkels het niet redden. Om dat te voorkomen zouden winkeliers juist moeten inspelen op de ontwikkelingen in de markt. "Er is een alternatief scenario mogelijk waarbij het winkellandschap wordt geherstructureerd.” Een scenario waarin winkeliers omzet per inwoner weten op te schroeven, buitenlandse (online) concurrentie overklassen en ook de buitenlandse consument kunnen bereiken. Winkeliers zouden zich, volgens McKinsey, moeten ‘aanpassen aan de nieuwe consumptiepatronen en innoveren met betere, gezondere, producten, op gemak gerichte diensten’. "Voor sommige MKB’ers zal samenwerking de enige echte optie zijn om de kennis en kunde en noodzakelijke schaalgrootte te bereiken om te kunnen concurreren.”


Toch minder m2

Meegaan met de tijd en innoveren lijkt het motto. Toch is er een ‘maar’ volgens McKinsey. ”Wil de retail komen tot een gezond winkellandschap dan zal nadrukkelijk ingezet moeten worden op investeringen in de (overblijvende) kansrijke gebieden en een halt toegeroepen moeten worden aan het toevoegen van onnodige nieuwe meters. Dit om te voorkomen dat de retail nog verder onder druk komt te staan en er geen investeringsruimte blijft om de gevraagde uitdagingen aan te gaan.” Omdat de aanpassingen niet snel genoeg gaan, pleit McKinsey ervoor dat overheid, retail en vastgoed de handen ineenslaan.

 

Besluit van het College van burgemeester en wethouders

Woensdag 9 november zal het college van B&W zich uitspreken over de plannen voor een Holland Outlet Mall in het centrum van Zoetermeer. Daarna zal er inspraak zijn voor de Zoetermeerders, voordat de gemeenteraad een besluit zal nemen.

-advertenties-

-goede doel-