Gehecht persDrie kunstenaars, oud-studiegenoten én vrienden van elkaar, tonen tijdens de nieuwe expositie ‘Gehecht’ bij Terratorium (Terra Art Projects) in de Dorpsstraat 12  hun gezamenlijke oorsprong: de liefde voor lapjes, borduursels, draden en structuren.

De kunstenaars presenteren ieder een nieuw werk, geïnspireerd op de titel ‘Gehecht’. Marie Josee Christ-van Kempen, Marja Scholten-Reniers en Verolique Jacobse leerden elkaar in 1976 kennen tijdens de opleiding tot docent beeldende vorming in Tilburg. Als hoofdvak kozen ze textiele werkvormen. Na hun afstuderen in 1981 gingen zij elk als docent beeldende vorming werken in het voortgezet onderwijs en bleven daarnaast zelf actief als beeldend kunstenaar. Marja verhuisde 30 jaar geleden naar Duitsland. Nog steeds heeft een groep van zes oud studenten contact met elkaar.

Marie Josee Christ- van Kempen

Marie Josee haalt haar inspiratie voornamelijk uit de natuur en haar reizen. Bij het werk dat werd gemaakt voor ‘Gehecht’, stikte de kunstenaar met een naaimachine over haar eigen collage. Het resultaat interpreteert zij als een litteken, aantasting of hechting. De naailijnen versterken het beeld, in tegenstelling tot een litteken. De textiele opleiding van Marie Josee zorgt ervoor dat zij regelmatig machinale bewerkingen toepast. Grote doorwerkte doeken zijn hierdoor ontstaan, waarbij textuur en structuur de belangrijkste elementen vormen. In haar werk is zij altijd op zoek naar een vorm van aantasting en afstoting door verschillende materialen met elkaar te combineren.

Verolique Jacobse

Verolique heeft een foto van een detail van haar afstudeerwerk uit 1981 laten printen en is hier met olieverf en textiele materialen overheen gaan werken: ‘Van toen naar nu’. Opgeblazen details van eerder werk vormen de basis voor de olieverfwerken op canvasprint. Hierover schildert zij weer met olieverf, waarbij ze pigment, papier en textiele materialen als details gebruikt. Dit proces wordt telkens herhaald. Hoe vaak kan je je eigen werk recyclen? Is het nieuw ontstane werk een unicum, of is het een massaproduct?

Marja Scholten-Reniers

De bijdrage van Marja Scholten-Reniers aan ‘Gehecht’ is een tekst van de kunstenaar László Moholy-Nagy, die zij op een tweedehands kleedje heeft geborduurd. De installatie ‘Kom, ga zitten’ is ontstaan vanuit de vraag of kunst in staat is de maatschappij te veranderen, eventueel te verbeteren. Door terug te grijpen op een citaat van Moholy-Nagy uit 1919, vergelijkt Marja Scholten-Reniers een maatschappij van 100 jaar geleden met die van nu. Een tafel, stoelen, een tafelkleed met tekst: ze nodigen uit om met iemand in gesprek te gaan. 

De expositie ‘Gehecht’ is te zien van t/m 29 maart in het TERRATORIUM (geopend van woensdag tot en met zondag van 13.00 tot 17.00 uur), Dorpsstraat 12, Zoetermeer. De toegang is gratis).

-advertenties-

-goede doel-