mystery-guest“Geschrokken. Behoorlijk geschrokken.”, zo reageert Marijke van der Meer van de Zó! Zoetermeer fractie op de uitkomsten van een zogenaamd Mystery Guest onderzoek dat de Kamer van Koophandel heeft gedaan in de regio.

Van de 26 gemeenten die zijn benaderd door de bellers van een onderzoeksbureau die deden alsof ze een ondernemer met een vraag waren, scoorde Zoetermeer op de 18de plaats met een onvoldoende op het rapport.

“Gelukkig kregen de zogenaamde klanten als ze eenmaal iemand te pakken hadden gekregen meestal wel een inhoudelijk goed antwoord, maar de bereikbaarheid en de klantvriendelijkheid zijn onvoldoende op orde,” zegt Van der Meer.

Bij 3 van de 15 steekproef-telefoontjes kreeg men niemand te pakken. Bij het aannemen van de telefoon scoorde Zoetermeer slechts met 1 keer ‘zeer vriendelijk’ en 5 keer ‘vriendelijk’. De andere keren was het minder. En ook met het beantwoorden van emails ging het niet goed.

Van der Meer: “De Zó! Zoetermeer fractie vindt het erg teleurstellend dat in onze gemeente, met ICT hoog in het vaandel, 2 van de 5 emails niet inhoudelijk werden beantwoord. Wij merken de laatste tijd zelf ook steeds vaker als we bellen, dat er niemand op een afdeling aanwezig is. Dat kan niet. We zijn druk met het zogenaamde ‘nieuwe werken’ maar zaken als thuiswerken moeten niet tot gevolg hebben dat er niemand bereikbaar is. Wij gaan voor het goede werken!

We zijn blij dat de Kamer van Koophandel dit onderzoek heeft uitgevoerd en we hopen dat ze het volgend jaar weer doen. Het college zal ervoor moeten zorgen dat we dan 100% bereikbaar en altijd minstens ‘vriendelijk’ scoren, en het wordt tijd dat de zaken zo worden geregeld dat er alarmbelletjes gaan rinkelen als een email niet op tijd inhoudelijk wordt beantwoord.”

-advertenties-

-goede doel-