In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart hebben we de politieke partijen gevraagd naar hun standpunten op het gebied van bijvoorbeeld het behouden van een volwaardig ziekenhuis. Deze keer gaat de vraag over waarop als eerste en waarop als laatste bezuinigen.

geldDe financiële situatie van Zoetermeer is niet rooskleurig. Als dat u dwingt te bezuinigen waarop dan als eerste en waarop als laatste?

PvdA Zoetermeer: Als eerste op citymarketing en als laatste op sociale voorzieningen. Citymarketing is een luxe en niet van wezenlijk belang, maar sociale voorzieningen zijn dat voor de PvdA wel. Dus geen bezuinigingen op armoedebeleid, buurtcentra, wijkbibliotheken enzovoorts.

Zoetermeer Vooruit: “Als eerste zouden wij bezuinigen op de naar ons idee overdreven uitgaven; zoals de 25 miljoen euro die het zwembad minimaal kost en wat dan ook nog jaarlijks 1 miljoen euro aan gemeenschapsgeld kost. We zijn niet tegen een zwembad, maar zijn wel van mening dat dat goedkoper kan. Als laatste zouden wij bezuinigen op zaken die bijdragen aan het welzijn van onze inwoners en de leefbaarheid van de stad.”

Zó! Zoetermeer: “We hebben al ongelooflijk veel bezuinigd en wat Zó! Zoetermeer betreft kunnen we niet met minder. We hebben de afgelopen tijd heel veel energie gestoken in het samenwerken met andere gemeenteraden om ervoor te zorgen dat het rijk voldoende geld geeft voor de taken die we moeten doen. Zie ook Raden in Verzet: Raden in Verzet - Gemeenteraad - Gemeente Zoetermeer
We gaan dus voorlopig niet bezuinigen, maar strijden voor voldoende budget vanuit de regering. En als dat niet lukt gaan we wat Zó! Zoetermeer betreft geen nieuwe taken voor het rijk uitvoeren. Dat moeten we doen in overleg met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.”

ChristenUnie-SGP Zoetermeer: “Wij zijn er absoluut tegen om te bezuinigen op armoedevoorzieningen. En we hebben al zo veel bezuinigd de afgelopen periode, onze financiën moeten nu op orde komen door extra geld van de landelijke overheid, voor de tekorten in de jeugdhulp.”

CDA Zoetermeer: “Ons uitgangspunt is dat we willen investeren, niet in de overheid of in de markt, maar in de samenleving: in verenigingen, wijkvoorzieningen en de mensen die zich inzetten voor de mensen in hun wijk. We willen de manier van financieren vernieuwen. Door beter samenwerken; door wonen en zorg beter op elkaar te laten aansluiten; door niet met heel veel partijen contracten af te sluiten, maar partijen elkaar laten versterken in plaats van kapot concurreren. Zo valt er te besparen en hoeven we niet te bezuinigen. Dat scheelt geld en levert meer welzijn en woongenot op voor onze Zoetermeerders.”

PVV Zoetermeer: “We hebben de afgelopen jaren gezien dat er veel extra geld naar de zeer ambitieuze klimaat ambities van het college gingen. Zo heeft de raad besloten om 7,5 miljoen euro extra voor duurzaamheid te reserveren. Een groot deel van dit geld gaat naar gemeentelijk vastgoed. De PVV ziet liever dat dit geld wordt geïnvesteerd in de veiligheid, economie en zorg.”

GOED: "Eerste: inhuur derden voor zaken die eigen ambtenaren moeten kunnen doen, of laten, zoals het maken van plannen voor hoogbouw op plaatsen waar dat niet kan en niet wenselijk is. Laatste: bijdragen aan preventieprogramma's om mensen, jong en oud, gezonder te maken; daar zou juist geld bij moeten."

Alle artikelen in de serie Standpunten verkiezingen vindt u hier: 2022/standpunten

-advertenties-

-goede doel-