Liesbeth Roos van Open View Innovations geeft advies aan ondernemers. Zij schrijft dit vanuit haar eigen ervaringen als adviseur bij haar spreekuren bij TerZake Het Ondernemershuis en neemt voorbeelden die dicht bij haar staan.
Marketingboodschap voor aanzienlijk meer klanten
Tijdens een verjaardag van een familielid ontmoet je een nieuwe buurman die twee huizen verderop is komen wonen. Jullie raken aan de praat en op een gegeven moment vraagt hij wat voor werk je doet. Je vertelt dat je ondernemer bent, actief in de online marketing. Het gesprek gaat verder en hij blijkt ook ondernemer te zijn. Met een beetje geluk zal hij doorvragen wat jij verstaat onder ‘online marketing’. Het kan ook zijn dat hij (onbewust) al heeft besloten; ‘niet relevant voor mij, ik ben alleen geïnteresseerd in het aantrekken van nieuwe klanten via internet.’
Marketingboodschap in 10 seconden
Bedenk een marketingboodschap die je kunt gebruiken bij de opening van een gesprek met een potentiele klant. Deze boodschap omvat in eenvoudige bewoording wat je doet, voor wie en wat het jouw klanten oplevert.
Met je marketingboodschap geef je antwoord op de volgende 4 vragen:
1 Wie help ik?
2 Wat is hun probleem?
3 Hoe los ik dat probleem op?
4 Wat levert het de klant op?
Maak de marketingboodschap specifiek
Gebruik geen woorden die meerdere betekenissen hebben zoals ‘klantwaarde’ of te algemene omschrijvingen zoals 'online marketeer'.
Enkele voorbeelden van een marketingboodschap:
• Ik help zelfstandigen (wie) die worstelen met acquisitie via internet (probleem) zodat ze meer klanten krijgen (opbrengst).
• Voor mensen met zware beroepen (wie) die last hebben van rugklachten (probleem) geef ik OriGENE behandlingen (oplossing) waardoor hun klachten verdwijnen (opbrengst)
• Open View Innovations helpt ondernemers (wie) die groei willen realiseren (opbrengst/probleem) door hun dienstverlening optimaal af te stemmen op de klant (oplossing) zodat er meer waarde wordt gecreëerd. (opbrengst)
Vind je het lastig om een antwoord te formuleren voor je marketingboodschap op de vragen “Wie help ik? en “Wat is hun probleem?” Lees dan de blog over het in kaart brengen van jouw ideale klant.
Een heldere en eenvoudige marketingboodschap helpt je om in gesprekken in een zin te kunnen vertellen wat je precies doet. De ontvanger kan hierdoor direct beoordelen of hij/zij geïnteresseerd is in het product/dienst dat jij levert. Daarnaast kan een eenvoudige marketingboodschap gemakkelijk onthouden en gedeeld worden. Wat doe jij voor werk?
Open View Innovations helpt ondernemers groei realiseren door hun dienstverlening optimaal af te stemmen op de klant. Waar sta jij over 5 jaar?
Meer weten?
Open View Innovations streeft ernaar middels klantgerichte innovatie ondernemingen duurzaam te laten groeien. Hun doel is om in 2020 het innovatievermogen van 500 bedrijven te hebben verbeterd. Zij bieden klantgerichte innovatietrainingen voor ondernemers en samen brengen zij het innovatievermogen van bedrijven naar een hoger plan.
“Wij helpen ondernemers groei realiseren door hun dienstverlening optimaal af te stemmen op de klant.”
Kom gerust een langs voor een kop koffie! Of maak gebruik van de gratis Innovatie spreekuren die zij verzorgen bij Ondernemershuis Ter Zake.