IMG 1812

De winnaars van de Peace Poster wedstrijd, met op de anchtergrond wethouder Haring

Alfrink college en Lionsclub Soetermare doen mee aan internationale Peace Poster wedstrijd

Zo’n 384 leerlingen van de brugklas van het Alfrink college hebben meegedaan aan de internationale wedstrijd voor de mooiste vredesposter. Deze wedstrijd wordt jaarlijks door Lionsclub Soetermare in samenwerking met het  Alfrink college georganiseerd.

Thema en winnaars

Het thema voor 2013 is ‘Onze wereld, onze toekomst’. Daar hebben de leerlingen van het Alfrink goed over nagedacht, want er kwamen bijzondere resultaten. Uit een selectie van 24 tekeningen koos een deskundige jury, bestaande uit  wethouder Hans Haring, rector dhr. Timmermans en Mw. Jacobse van de Lionsclub de beste tekening. De  beoordeling vond plaats op basis van compositie, symboliek, artisticiteit, kleurgebruik en techniek. Natuurlijk was daarbij de relatie met het thema van belang.

De beste tekening werd gemaakt door Laura de Meij van Streefkerk, gevolgd door Lisa van Haarlem op een tweede plaats en Mitra Bamdad als nummer drie. Een eervolle vermelding werd gegeven aan Hilde Kokx. Zij kregen mooie prijzen, die gesponsord werden door Utopolis, Ayers Rock en Silverdome.

Internationale wedstrijd

Aan de internationale Peace Poster Contest doen jongeren in de leeftijd van 11 tot en met 13 jaar mee uit de hele wereld. De organisatie verwacht dat er dit jaar zo’n 400.000 tekeningen worden gemaakt. De winnende tekening uit Zoetermeer wordt ingezonden voor de volgende competitierondes: zowel regionaal, nationaal als internationaal. Elke volgende ronde kent één winnaar. Uiteindelijk wordt uit 24 landelijke winnaars de hoofdprijs gekozen, bestaande uit 5000 dollar plus een reis naar een speciale prijsuitreiking op Lions Day bij de Verenigde Naties (samen met ouders/verzorgers).

De resultaten van de leerlingen van het Alfrink waren zeer verrassend. Zelfs wanneer de Zoetermeerse winnaar niet verder komt in de competitie is het de moeite waard om jongeren van deze leeftijd te laten nadenken over thema’s als wereldvrede en wat je daar zelf actief aan kan doen. 

-advertenties-

-goede doel-