bord-parkeerplaatsBewoners en bedrijven die gebruik maken van betaald parkeren en een parkeervergunning (of –ontheffing) willen aanvragen, kunnen dit binnenkort digitaal doen. De aanvraag gaat dan via de website van parkeerbedrijf P1, dat in Zoetermeer het betaald parkeren in het Stadshart en de blauwe zones uitvoert. Dankzij het nieuwe systeem hebben houders van een parkeervergunning straks geen papieren parkeervergunning meer in de auto nodig, waardoor de kans op fraude kleiner wordt.

Het is in de toekomst niet meer nodig om na elke vergunningsperiode opnieuw een handmatige aanvraag te doen, de aanvrager hoeft straks geen kopie van het kentekenbewijs meer aan te leveren en de kentekenwijziging kan makkelijk worden doorgegeven via de website. Daarnaast hoeft de gemeente niet meer jaarlijks handmatig te controleren of de vergunning -en ontheffingshouders nog in hetzelfde gebied wonen.

Hoe werkt het?

De aanvrager gaat naar de website van P1. Door daarop in te loggen met DigiD kan bij de webshop van P1 een parkeervergunning aangevraagd worden. Als een parkeervergunning wordt uitgegeven, ontvangt de aanvrager het parkeerrecht per brief thuis, met een parkeerpasje dat hieraan is gekoppeld. Het pasje wordt achter de voorruit van de auto geplaatst. Dit pasje hoeft niet na verloop van tijd te worden vervangen; in het systeem wordt de parkeervergunning verlengd, het pasje blijft achter de voorruit. Mensen die op dit moment al een parkeervergunning hebben, kregen afgelopen week een brief van de gemeente met uitleg over het digitaal aanvragen.

Een aanvraag doen op het parkeerservicebureau, gelegen aan de Engelandlaan 280, blijft ook mogelijk.

Bedrijven

Voor bedrijven wordt het pasje gekoppeld aan de naam van het bedrijf, zoals nu ook al het geval is. Dit betekent dat een pasje net als de vergunning nu, voor meerdere voertuigen gebruikt kan worden.

Meer informatie is te vinden op www.parkeerservicezoetermeer.nl of telefonisch via het parkeerservicebureau P1, telefoon (079) 342 9048.

-advertenties-

-goede doel-