Wim en Els van den Burg sluiten op zaterdag 29 februari hun bloemenwinkel. Al sinds 1985 is 'De Bloemist' te vinden in het Stadshart en nu gaan de eigenaren met pensioen en komt er een nieuwe eigenaar.

"Al 35 jaar komen mensen naar onze winkel voor een bloemetje en een praatje. Ik heb veel lief en leed mogen delen met mijn klanten, maar nu is het tijd voor een wat rustiger leven," zegt Els van den Burg.

Voor haar is het een dubbel gevoel, want aan de ene kant is het hebben van een bloemenwinkel erg hard werken. Maar aan de andere kant heeft zij, samen met Wim, een goede opvolger gevonden. Het personeel gaat over naar de nieuwe eigenaar en dat was voor Wim en Els een harde voorwaarde aan degene die de zaak van hen overneemt. De nieuwe eigenaar heeft al veel ervaring in 'de bloemen. Dit geeft Els het vertrouwen dat haar personeel bij een goede baas terecht komt. "Sommige personeelsleden werken al 19 jaar bij ons, dat voelt gewoon als familie," legt Els uit.bloemist

Al sinds de Konmar

Wim en Els hadden 35 jaar geleden drie bloemenzaken in het Noorden van het land en werden door de Konmar gevraagd om in Zoetermeer 'De Bloemist' te openen. Dit hebben zij in 1985 gedaan en nog een tijd lang hun andere zaken in Noord-Holland aangehouden. Uiteindelijk was dit te zwaar en hebben zij gekozen om zich volledig te richten op Zoetermeer. 

Els legt uit: "Wij hebben alle verbouwingen hier doorgemaakt en twee economische crisissen overleefd. Maar Wim is nu 67 en moet elke ochtend om 4 uur op om naar de veiling te gaan. En wij zijn 7 dagen in de week open. Voor ons geeft dat veel druk. Ik kijk er dan ook naar uit om het wat rustiger aan te doen!"

Sociale functie

bloemist3De contacten met de klanten en dan in het bijzonder de vaste klanten gaat Els het meeste missen. Zij zag kleine kinderen met hun moeder langskomen en deze kinderen komen nu met hun eigen kinderen een bloemetje kopen. "Klanten komen niet alleen voor bloemen, maar zeker ook voor een gesprekje. Mensen komen voor een trouw of een rouw boeket en daar zit natuurlijk een verhaal aan. Maar ook vaste klanten die vertellen wat ze hebben meegemaakt. Ik zou er een boek over kunnen schrijven. Soms staan er huilende klanten aan de toonbank, dan helpt luisteren natuurlijk het beste." legt Els uit. 

1 dagje extra

Els staat voor haar zaak voor dit interview en krijgt een fles wijn en een schouderklopje van een vaste klant. "Ik ga je missen, maar ben blij dat jullie het iets rustiger krijgen," zegt de man in het voorbij gaan. De laatste dagen komen veel klanten nog even gedag zeggen. Wim en Els besloten dat eind februari de zaak over zou gaan naar de nieuwe eigenaar. Met een lach zegt Els: "Dit jaar is een schrikkeljaar en pas later realiseerden wij ons dat we daardoor één extra dag hadden om afscheid te nemen. Vandaag is die dag en ik zie dit echt als een cadeautje," zegt de eigenares van De Bloemist met een glimlach als ze afscheid neemt om één van haar laatste klanten te helpen.

-advertenties-

-goede doel-