Portret Nelleke TakVan schilders en beeldhouwers tot keramisten en textielkunstenaars, Zoetermeer is een broedplaats voor creatieve geesten. Met deze rubriek wordt een platform geboden waarbij steeds een andere kunstenaar uit de kunstwereld van Zoetermeer voor het voetlicht wordt gebracht. Deze keer: Nelleke Tak

Nelleke Tak: schilderen en illustreren

Geboren en getogen in Gorinchem, woonde Nelleke Tak (58) korte tijd op verschillende plekken. In 2001 koos ze definitief voor Zoetermeer. “Mijn schoonouders woonden hier al,” begint Nelleke lachend te vertellen. “Met een kleintje was het handig om familie dichtbij te hebben.”

Creativiteit zit diepgeworteld bij Nelleke Tak

Bij Nelleke stroomt creativiteit door de aderen. Als kind tekende ze al fanatiek, vaak in thema’s met eindeloze variaties. “Mijn vader was ontwerper, tekenaar en schilder,” vertelt ze verder. “Hij had de grafische school en kunstacademie gedaan, en gaf ons altijd de beste materialen. Dat werkte enorm stimulerend.” Op haar twaalfde kreeg Nelleke haar eerste aquarelverfdoosje, inclusief les van haar vader. “Hij leerde me vooral veel water gebruiken,” lacht ze. “Tekenen en knutselen waren mijn manier om te ontsnappen aan de drukte. Ik was een dromer.”

Speelgoed was er weinig, maar dat weerhield Nelleke niet. Ze knutselde zelf poppetjes in elkaar en haar moeder, handig met de naaimachine, maakte alles wat Nelleke tekende tot leven. “Ze wist precies hoe ze dat moest aanpakken en in elkaar zetten.”

Die creatieve lijn zet zich voort in haar gezin. In huize Tak werd en wordt nog steeds veel getekend. Regelmatig komen de tekenspullen en papier nog op tafel. Haar dochter volgde bij haar opleiding een kunst-minor, haar zonen maken technische - en landschappelijke tekeningen. “Het zijn net kunstwerkjes,” zegt Nelleke trots. “Het zit gewoon in de genen.”

Creatief én betrokken in het speciaal onderwijs

Na de middelbare school wist Nelleke één ding zeker: ze wilde iets doen met kinderen, liefst in een creatieve en zorgzame omgeving. “Vooral werken met gehandicapte kinderen trok me aan”, vertelt ze. Een kunstopleiding zat er niet in. Haar ouders zagen daar weinig toekomst in. Dus koos Nelleke voor een Mbo-opleiding gericht op zorg, gevolgd door de PABO met een duidelijke missie: het speciaal onderwijs.

Die keuze bleek een schot in de roos. “Ik ben er meteen gaan werken en zit er nog steeds,” zegt Nelleke. In de klas kan ze naast het leren ook veel van haar creativiteit kwijt: tekenen, schrijven, beeldend werken. Alles komt samen. “Dat maakt het werk voor mij extra waardevol.”

eersteling copy sinaasappels copy schapen copy

Kleur en gevoel: de schilderstijl van Nelleke

Nelleke schildert zoals ze leeft: intuïtief, kleurrijk en met oog voor balans. Haar werk ademt spiritualiteit en vreugde, soms geïnspireerd door bijbelse thema’s. “Ik werk vooral met acryl en zoek in mijn schilderijen naar contrast en harmonie”, geeft Nelleke aan. “Dat doe ik op gevoel.”

compositie campenoille2 copy bloemen2 copy

Soms kiest Nelleke voor realisme, dan weer voor een speels, fantasierijk kleurenspel. En hoewel zwart lang taboe was in haar palet, experimenteerde ze recent met zwart, wit en grijs in een serie doeken van fruitplukkende meisjes. “Ik wilde iets nieuws proberen”, legt Nelleke geduldig uit. “Dat houdt het spannend. Normaal gebruik ik geen zwart in mijn werken”

Het bekendste werk van Nelleke is zonder twijfel: ‘De bruiloft van Kana’, een schilderij dat het Bijbelse wonder verbeeldt waarin water in wijn verandert. Met een reeks kruiken en een explosie aan kleur laat ze verscheidenheid, hemelse vreugde en spirituele diepgang samenkomen op het doek. “Ik werk vooral op gevoel”, geeft Nelleke aan. “Balans in kleur en compositie ontstaat vanzelf, vanuit verlangen naar vreugde, vrijheid en toekomstperspectief.” Het resultaat is een intuïtief werk dat een verhaal vertelt.

kruiken2

Het afgelopen jaar heb ik me ook verdiept in het gutsen en maak ik regelmatig een linosnede die ik dan weer afdruk. Het is leuk om te doen”, vertelt Nelleke enthousiast. Maar daar blijft het niet bij. “Soms pak ik ineens het naaldvilten op. Dat komt zomaar in me op. Het zijn van die ouderwetse technieken die ik ooit op school heb geleerd. Dan denk ik: wat kan ik daar nu mee?” Wat ze gaat maken weet ze op dat moment nog niet. “Maar ik vind het heerlijk om gewoon iets uit te proberen.Boek een lam voor mij copy copy Gewoon doen, kijken wat er ontstaat.”

Nelleke brengt Bijbelverhalen tot leven

Met haar illustratieve schilderijen en verhalende pen weet Nelleke de Bijbel op een unieke manier toegankelijk te maken voor jong en oud. Samen met Gerdine Bonhof werkte ze aan het boek:’ Een lam voor mij – over Pesach’, waarin beeld en tekst elkaar versterken in een kleurrijke vertelling rond het Joodse paasfeest. Maar daar bleef het niet bij. Ook voor: ‘In vuur en vlam – 50 dagen tellen tot Sjavoeot’ bundelden Nelleke en Gerdine hun krachten. Dit boek neemt je mee op een inspirerende reis van In vuur en vlam copy copy copyPesach tot Pinksteren, met verhalen, schilderijen en een schat aan creatieve activiteiten. Denk aan proefjes, knutselideeën, liedjes en muzikale opdrachten – alles om het verhaal tastbaar en levendig te maken.

Nelleke’s werk is meer dan illustratie: het is een uitnodiging om te beleven, te ontdekken en samen op reis te gaan door eeuwenoude tradities met een frisse, eigentijdse blik. Komen er nog meer boekjes? “Ik zou ook graag nog een boekje over de Joodse najaarsfeesten willen maken. Die zijn hier veel minder bekend.”

Nelleke schildert wat haar raakt

Voor Nelleke begint kunst vaak met een toevallige blik. “Iets wat ik zie en mooi vindt, een moment in de natuur, een beeld op vakantie: dat blijft hangen”, vertelt ze. “Ik zie het dan voor me in mijn hoofd en ga het bestuderen. Niet altijd, maar regelmatig.” Haar camera is daarbij een trouwe metgezel: ze maakt veel foto’s die later als inspiratiebron dienen. Wat opvalt in haar werkwijze is de snelheid en spontaniteit. “Ik zet mijn schilderijen altijd snel op. De eerste opzet ziet er vaak al leuk uit,” zegt Nelleke met een glimlach. Haar keuken is haar favoriete werkplek: licht, overzichtelijk en dichtbij. In de zomer wijkt ze soms uit naar haar tuinhuisje, waar de rust van buiten haar werk beïnvloedt.

Nelleke deelt haar creativiteit ook graag met anderen. Tijdens het Startweekend van de OosterkerkPinksteren2 copy gaf ze een workshop kaarten maken: “Lekker creatief bezig zijn, samen iets maken en binnenkort komt er hier een groepje dames gutsen.” Voor het Feest van de Geest in 2024 schilderde ze ‘Schuilen onder de vleugels van God’, een werk geïnspireerd op Pinksteren en de komst van de Heilige Geest. Tot begin juli was haar werk te bewonderen in de Herberg-zaal van de Oude Kerk: een plek waar haar schilderijen hun verhaal mochten vertellen aan voorbijgangers.

Nelleke heeft nog geen pagina op Social media maar dat komt er nog wel aan. Nelleke nomineert graag Elizabeth Breugem als een van de volgende in deze rubriek.

Foto’s Copyrights Nelleke Tak: De Eersteling der dagen, Fruitplukkende meisjes, Kornoelje (nieuwe geboorte),

Overzicht Kunstenaar in Beeld

Alle Zoetermeerse kunstenaars die in onze vaste rubriek: ‘Kunstenaar in Beeld’, aan bod zijn gekomen kunt u hier terugvinden: Overzicht Kunstenaars in beeld.

-advertenties-

-goede doel-