De gemeente Zoetermeer lijdt ruim 1,2 miljoen euro schade door het faillissement van Groupcard. Toch zijn inwoners met een ZoetermeerPas of isolatie-kadobon niet de dupe geworden. De gemeente heeft tijdig ingegrepen en biedt alternatieven.

ZoetermeerPas: schade maar geen hinder

In mei 2024 sloot gemeente Zoetermeer een overeenkomst met Groupcard Commercial B.V. voor de ZoetermeerPas 2025-2032. Deze pas biedt korting op sport, cultuur en educatie voor minima. Groupcard leverde de benodigde applicatie niet op tijd, waardoor de gemeente de samenwerking in december 2024 beëindigde.
De schade bedraagt ruim €1,15 miljoen. Dit komt door personeelskosten, juridische hulp en kosten voor een nieuwe aanbesteding. Inwoners hebben geen hinder ondervonden: de gemeente schakelde tijdig over naar een andere leverancier.

Isolatie-kadobonnen: alternatief beschikbaar

Groupcard verzorgde ook kadobonnen voor de Doe-het-zelf Isolatieregeling. Hiervoor werd geld gestort op een Stichting Derdengeldenrekening. Na het faillissement van Groupcard en de stichting bleek dat €105.687,91 niet meer beschikbaar is.

Inwoners die een kadobon hebben aangevraagd maar deze niet meer hebben kunnen verzilveren, wordt een oplossing aangeboden: circa 60 inwoners kunnen via het Regionaal Energieloket alsnog subsidie ontvangen tot €1.500,-. Dit wordt betaald uit resterende SPUK-gelden.

Juridische stappen en samenwerking

De gemeente heeft een vordering ingediend bij de curator van Groupcard. De kans op compensatie is klein. Gemeente Den Bosch stelde voor om gezamenlijk de eigenaar aansprakelijk te stellen, maar Zoetermeer volgt het advies van haar huisadvocaat om dit nog niet te doen, zo stelt wethouder Velzen in een memo aan de raad.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ondersteunt getroffen gemeenten bij verdere stappen. De curatoren onderzoeken nu of er sprake is van persoonlijke aansprakelijkheid.

Foto: gem Zoetermeer

-advertenties-

-goede doel-