Basisschoolleerlingen uit Zoetermeer maken deze week kennis met lokale monumenten tijdens de Open Monumentendag Klassendagen. Acht scholen doen mee aan het educatieve programma, dat erfgoedlessen combineert met bezoeken aan historische plekken in de stad.
Op maandag 8 september 2025 opende wethouder Blansjaar (Kunst en Cultuur) samen met groep 7 en 8 van IKC De Springplank de vierde editie van de Open Monumentendag Klassendagen in Zoetermeer. Acht basisscholen nemen dit jaar deel aan het programma. In de klas krijgen leerlingen les over erfgoed en de geschiedenis van hun stad. Daarna bezoeken ze monumenten zoals molen De Hoop, buurttuin De Zoete Aarde en de stadsmaquette in het Stadsmuseum.
Volgens wethouder Blansjaar leren kinderen zo dat hun stad meer is dan alleen gebouwen: “Ze ontdekken verhalen, geschiedenis én de waarde van erfgoed in hun omgeving.”
Vrijwilligers brengen geschiedenis tot leven
De erfgoedlessen worden verzorgd door enthousiaste vrijwilligers. Jan en Janny zijn twee van hen. Zij vertellen: “De leerlingen zijn erg geïnteresseerd in de verhalen over de Zoetermeerse monumenten. Ze luisteren aandachtig en doen enthousiast mee.” Vooral de bezoeken maken indruk. “Vorig jaar mochten leerlingen bij molen De Hoop zelf graan malen tot meel – en proeven. Zulke ervaringen maken geschiedenis tastbaar.”
De Klassendagen zijn onderdeel van de landelijke Open Monumentendag, maar in Zoetermeer krijgen kinderen een extra educatief programma. Hiermee wil de gemeente erfgoed dichter bij de jeugd brengen.
Monumenten als leslokaal
De deelnemende monumenten zijn zorgvuldig gekozen vanwege hun historische waarde en toegankelijkheid voor kinderen. Molen De Hoop aan de Stationsstraat is een van de oudste monumenten van Zoetermeer en ligt in de wijk Centrum. De buurttuin De Zoete Aarde biedt een groene omgeving waar natuur en erfgoed samenkomen. De stadsmaquette in het Stadsmuseum toont de ontwikkeling van Zoetermeer door de jaren heen.
Door deze locaties te bezoeken, krijgen leerlingen een beter beeld van de geschiedenis van hun stad. Het programma sluit aan bij het lesmateriaal en stimuleert actief leren buiten de klas.
Terugkerende scholen blijven enthousiast
Sommige scholen doen al voor de derde keer mee. Meester Ronald van IKC De Springplank ziet een duidelijke meerwaarde: ‘Het programma sluit goed aan bij burgerschap. En de herkenbaarheid van monumenten in de buurt spreekt de leerlingen aan.’
Ook bij IKC Stella Nova is het enthousiasme onverminderd groot, Juf Manouk: ‘De Klassendagen zijn een laagdrempelige en leuke manier om de geschiedenis van de stad te leren kennen. Vooral het bezoek aan de stadsmaquette is favoriet en blijft hen bij – leerlingen vinden het fascinerend om te zien waar hun wijk of huis is gebouwd.’