lidyVrijwilligers helpen bij het LangeLand Ziekenhuis en ondersteunen de verpleging en artsen. “Als vrijwilliger kan je hier echt een verschil maken”, vertelt Lidy Pronk, coördinator vrijwilligers, “Voor de patiënten, maar ook voor de medewerkers in het ziekenhuis.”

Er werken gemiddeld zo’n 85 vrijwilligers in het ziekenhuis, ze zijn er elke dag en ontlasten de verpleging met kleine niet-medische taken zoals het ontvangen van mensen en het begeleiden van patiënten naar een fysiotherapie afspraak. Lidy: “Natuurlijk hoeft een vrijwilliger er niet de hele week te staan hoor! Vanaf 1 dagdeel per week, dat is 4 uur, kunnen mensen al veel betekenen hier als vrijwilliger!”
Lidy zocht zelf na haar pensioen, ze werkte 45 jaar bij het RDW, naar vrijwilligerswerk en kwam uit bij het ziekenhuis. “Ik wilde altijd al iets met verpleging doen, maar daar is het nooit van gekomen. Na mijn pensioen kreeg ik daar wel de kans voor en startte als vrijwilliger bij het ziekenhuis. Daarna werd ik al snel gevraagd als coördinator. Dat leek me wel leuk, ik had tijdens mijn werk bij het RDW al veel ervaring opgedaan met personeelszaken.”
Lidy is nu al weer twee jaar coördinator van de vrijwilligers. “Gelukkig startte ik vóór corona, nu was het eerste jaar een ‘gewoon’ jaar. Daarna is er toch wel heel veel veranderd!”

 

Verschillende taken

20161124 Langeland ZKH2Er zijn verschillende taken voor vrijwilligers in het ziekenhuis. Nu, met de coronacrisis, werken niet alle vrijwilligersafdelingen, maar zijn er nog steeds vrijwilligers aanwezig op bijvoorbeeld de spoedeisende hulp en in de centrale hal. Lidy: “Voor corona brachten vrijwilligers altijd de mensen die voor opname binnen kwamen naar de juiste afdeling. Dat kan nu niet meer, maar toch is er meer werk te doen voor de vrijwilligers dan eerst! In de centrale hal bijvoorbeeld stellen zij de controlevragen bij de entree, controleren of de mensen een mondkapje dragen en heten ook nog steeds de mensen welkom.”
Een aantal vrijwilligers zijn zelf al op leeftijd en komen nu liever niet. “Maar”, vertelt Lidy, “de artsen vertelden me: ‘je bent hier veiliger dan in de supermarkt bij de boodschappen doen!’ Vrijwilligers komen niet op afdelingen waar patiënten liggen met Covid, of een verdenking daarvan. Daarnaast zijn er bij de entree spatschermen opgehangen en wordt heel goed gelet op hygiëne en veiligheid.”

 

Contact is de kern

De kern is en blijft het contact met mensen. Alle vrijwilligers merken dat ze juist daarom gewaardeerd worden en een belangrijke steun zijn voor patiënten. “Mensen op de spoedeisende hulp moeten soms lang wachten als het druk is, maar ze zijn vaak ook heel emotioneel. Dan helpt het als er iemand even bij je komt zitten en tijd maakt voor een praatje. Ook agressie, wat toch vaak voortkomt uit paniek of frustratie, wordt een stuk minder als je even rustig kan luisteren naar iemand.”
Lidy vindt het wel heel jammer dat er nu, door corona, nauwelijks contact is tussen de vrijwilligers onderling. “Alle vrijwilligers werken nu alleen op een afdeling, niet meer met zijn tweeën zoals vorig jaar. Normaal hebben we elk jaar een nieuwjaarsbijeenkomst, maar dat kan nu niet. In plaats daarvan zijn we wel bij alle vrijwilligers langs gegaan met een kerstpakket. Dat hebben we bij iedereen aan huis afgeleverd, zodat je toch even een praatje kan maken, op een veilige afstand.”

Veel vrijwilligers werken al jaren bij het ziekenhuis, sommige zelfs al 40 jaar. Er is ook niet veel verloop onder de vrijwilligers, mensen die dit werk leuk vinden, blijven het vaak geruime tijd doen. In een volgend artikel vertelt Corry (76 jaar) wat zij leuk vindt aan het vrijwilligerswerk in het ziekenhuis.

Foto links: Lidy Pronk

Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!

zoetermeeractief.nieuwsbrief

-advertenties-

-goede doel-