pa vo idcollegeAchttien vmbo-leerlingen van het Vakcollege Mens en Dienstverlenen zetten deze week de stap naar een vervolgopleiding op mbo-niveau bij ID College. Voor de leerlingen betekent dat kans op vergroten van hun studiesucces, voor de onderwijsinstellingen biedt het een naadloze doorstroom van het voorbereidend naar het middelbaar beroepsonderwijs binnen eenzelfde beroepensector. Het is voor het eerst dat leerlingen van het Vakcollege Mens en Dienstverlenen groepsgewijs doorstromen naar ID College.

Feestelijk onthaal

De groep van achttien leerling-studenten van het Stedelijk College krijgt een feestelijk onthaal bij ID College, met een aangekleed programma bij de opleiding Welzijn aan het Van Doornenplantsoen. Tijdens de intakebijeenkomst werken de leerlingen een concrete opdracht uit, waarin zij zelf centraal staan. Daarvoor nemen ze een voorwerp mee dat iets over hun persoonlijkheid zegt. Daarna presenteren de leerling-studenten hun uitgewerkte opdracht. Pakt die goed uit, dan hebben zij hun intaketest goed doorstaan en volgt de inschrijving bij het ID College.

De intake van de achttien is de logische uitkomst van de samenwerking tussen ID College en het Stedelijk College Zoetermeer. De samenwerking is ontstaan vanuit het Vakcollege Mens & Dienstverlenen en is vastgelegd in een convenant. De vakroute die hier aan ten grondslag ligt, gaat direct na de basisschool in leerjaar 1 van het vmbo van start. Deze vakroute kenmerkt zich door een nauwe samenwerking tussen vmbo, mbo en werkgevers. Hierdoor stimuleert de vakroute praktisch talent en worden werkgevers voorzien van goed opgeleide en gemotiveerde vakmensen.

Soepele overgang

Op het vmbo heeft de leerling al regelmatig contact met de mbo-opleiding, zodat de overgang van het ene naar het andere schooltype soepel verloopt. De positieve effecten van een lopende leerlijn zijn er drie: minder voortijdig schoolverlaten, verdieping van de opleiding en vergroten van het studiesucces van de studenten. Hoofddoel van doorlopende leerlijnen is om voortijdig schoolverlaten terug te dringen en om de aantrekkelijkheid van beroepen in de zorg en het welzijnswerk te verbeteren. De leerling staat op ieder moment centraal.

-advertenties-

-goede doel-