Wanneer je een woning wilt verkopen is het tegenwoordig vaak nodig om iets extra’s te doen om de verkoop te bevorderen. Waar tot 2008 woningen gemiddeld 58 dagen te koop stonden, is dat anno 2013 rond de 23 maanden. Bij woningen in het hogere segment zelfs rond de vier jaar. Om op te vallen binnen het huidige aanbod van 265.000 woningen, wordt er steeds vaker een beroep gedaan op een verkoopstylist.

slaapkamer-voor slaapkamer-na
Slaapkamer voor en na styling

Uniek is de Hands-On methode. Met deze methode wordt na een intakegesprek, de handen uit de mouwen gestoken en wordt binnen gemiddeld twee dagen de woning gestyled zodat deze voor een breder publiek aantrekkelijk is. Met aanvullend de woningfotografie kan de woning met een optimale woningpresentatie de woningmarkt op. Onderzoek door House of KIKI in 2009 en 2012 wijst uit dat het meer potentiële kopers trekt, nadat een woning verkoopklaar gemaakt is door de verkoopstylist. “Alleen die woningen die op de goede manier verkoopklaar gestyled en gefotografeerd zijn, hebben meer kans om op de huidige woningmarkt van eigenaar te wisselen”, zegt Karin de Jong van Young4Styling.

Huizenmarkt

Waar voorheen een makelaar alles op zich nam, vraagt de huidige moeilijke woningmarktsituatie nu om een samenwerking tussen de makelaar, huizenverkoper én verkoopstylist. De makelaar waardeert c.q. taxeert, onderhandelt en verzorgt de juridische zaken. De verkoopstylisten verzorgen de styling en presentatie van de woning. Bij leegstaande of modelwoningen zorgen de verkoopstylisten voor de inrichting in samenwerking met meubelverhuurbedrijven. Om de kosten te drukken gebruiken steeds meer verkoopstylisten de kartonnen meubelen van Cubiqz. Deze worden eenmalig aangeschaft en kunnen gedurende een lange periode blijven staan, zonder dat er maandelijkse huur wordt betaald. Een ingerichte woning oogt nu eenmaal groter dan een lege woning.

Woonkamer-voor Woonkamer-na
Woonkamer voor en na styling

Het is bewezen, dat de huizen waar verkoopstyling heeft plaats gevonden, tot meer bezichtigingen leidt. Hierdoor wordt ook de kans op verkoop vergroot. “Ik weet met minimale middelen tot een optimale woningpresentatie te komen en het is helemaal geweldig wanneer dit tot snellere verkoop leidt”, aldus Karin. De positieve reactie en de verbazing van de verkoper over het snelle resultaat dat wordt bereikt, is altijd verrassend. Dit maakt voor Karin de Jong, eigenaar van Young4Styling, elke verkoopstyling opdracht weer leuk. Karin heeft de opleiding Verkoopstyling afgerond bij House of KIKI, bekend van ‘Uitstel van Executie’ (het RTL4 programma met Martijn Krabbé). “Verkoopstyling is een heel ander vak is dan interieurstyling! Bij verkoopstyling gaat het er echt om de woning zo goed mogelijk te presenteren voor de verkoop. Ik zorg er bijvoorbeeld voor dat de ruimte groter lijkt en dat kan al met heel kleine aanpassingen.” Young4styling kan uw woning verkoopklaar maken of adviseren bij de keuzes die u maakt voor in uw interieur en voor in uw tuin.

-advertenties-

-goede doel-