Ondernemend Zoetermeer in beweging voor bereikbaarheid

BEREIKBAAR-HAAGLANDEN

v.l.n.r. Ehsan Turabaz van Inter Ikea Systems, Hans Haring van gemeente Zoetermeer,
Bram Meijer van gemeente Westland, Marcel Helsdingen van ARS TT&T, Miléne Junius van gemeente Delft en
 Hans van Leeuwen van DGMR.

 

Op donderdag 7 februari kwamen werkgevers uit Zoetermeer en uit de andere vier gebieden (Delft, Leiden, Westland en Centrale Zone Den Haag) in Zoetermeer bijeen om met elkaar het startschot te geven voor de activiteiten die in Zoetermeer zullen worden georganiseerd. Wethouder Haring: "Eind 2014 ben ik echt trots als het fiets- en OV-gebruik is toegenomen en het aantal auto's in de spits verder is teruggedrongen door slim te werken, slim te reizen en de spits te mijden. Bovendien draagt dit bij aan de doelstellingen omtrent duurzaamheid die wij ons hebben gesteld in het programma Duurzaam Zoetermeer. De verantwoordelijkheid voor het oplossen van onze knelpunten ligt bij zowel het gemeentebestuur, de inwoners als de werkgevers in onze stad. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid en opgave.”

Bottum-up aanpak

Mathieu Souren, voorzitter van de RVOZ: “Bereikbaarheid is een belangrijke voorwaarde voor een goed werkgeversklimaat. Daarom werken we graag samen met het initiatief van Bereikbaar Haaglanden. Als werkgevers kregen we de ruimte om zelf aan te geven welke maatregelen we de meeste prioriteit willen geven. De komende maanden gaan de werkgevers (KPN, Van Dorp Installaties, Scholte Transport Groep, Blomsma Group en Den Elzen Autoschadeherstel) aan de slag met vier concrete maatregelen:

 

  • Flexibel werken voor het MKB

 

Flexibel werken en daarbij de inzet van ICT maakt het mogelijk buiten de spitstijden te reizen. Daarmee wordt bijgedragen aan de afname van fileknelpunten. Werkgevers in Zoetermeer beheren bij elkaar zo’n 4.000 auto’s van de zaak. Doel is om er hiervan 50 auto’s uit de spits te halen.

 

  • Nachtdistributie van goederen naar bestelbussen

 

Wanneer monteurs in de nacht hun voertuigen bevoorraden, hoeven zij in de ochtendspits niet eerst naar het werk te rijden en daarna naar de klant. Op deze wijze worden veel onnodige spitsritten voorkomen en wordt de productiviteit van de monteur verhoogd. (In de auto rijden is tenslotte niet zijn hoofdtaak.) Doel : een vermindering van tientallen spitsritten.

 

  • Een nachtnet voor de fiets op bedrijventerreinen

 

Het gebruik van de fiets voor het woon-werkverkeer naar bedrijven op een bedrijventerrein neemt toe wanneer fietsen in het donker veiliger wordt. Een belangrijke maatregel is het aansluiten van bedrijventerreinen op het nachtnet voor de fiets. Deze maatregel wordt onderdeel van het dit jaar door de gemeente Zoetermeer nog vast te stellen Actieplan Fiets. Doel: In combinatie met andere locatiegebonden maatregelen (veilige fietsenstalling, verlichting, etc.) lijkt een toename van het woon-werkfietsverkeer met 10% haalbaar.

 

  • Het slim delen van het wagenpark./

 

Wanneer het wagenpark van het bedrijf intensiever wordt gebruikt, scheelt dit veel spitsritten. Het idee is om de auto’s niet meer te gebruiken wanneer het alleen woon-werkverkeer betreft. Wanneer een auto overdag voor (incidentele) zakelijke afspraken nodig is, wordt gebruikt gemaakt van de auto van iemand anders, bijvoorbeeld een collega.

Wanneer de beschikbare auto’s ook nog worden gedeeld tussen (buur)bedrijven en er bovendien wordt gekozen voor e-auto’s zijn de voordelen nog groter. Concrete mogelijkheden worden gezien in samenwerking met een autoschadeherstelbedrijf (wagenpark vervangend vervoer) en op bedrijventerreinen.

Mobiliteitsmakelaar

Om bedrijven en medewerkers in Haaglanden te ondersteunen bij een andere vorm van mobiliteit, is er de Mobiliteitsmakelaar Astrid Homan. www.bereikbaarhaaglanden.nl Deze ondersteuning bestaat bijvoorbeeld uit het uitvoeren van een scan op basis van de postcodes van medewerkers om zo gericht te adviseren over de slimste wijze van reizen. Een reiswijze die niet alleen gericht is op bereikbaarheid maar ook op duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en tevredenheid en vitaliteit van medewerkers.

 

-advertenties-

-goede doel-