"Zouden Zoetermeerders bereid zijn om werkzoekenden te helpen met het vinden van een baan?" Dit was één van de vragen die de bedenkers van 'Het Visitekaartje' zich afvroegen. Jop Schmeitz van het Werkgeversservicepunt (WGSP) en Mark Neijssel van Zoetermeer Actief hoopten dat de deelnemers aan deze aparte manier van 'solliciteren' steun zouden krijgen.

De kracht van de social media en de bereidheid om te helpen

20150131 39447Geen vacatures, maar de kandidaten even volledig in de spotlight, dit is het basis idee van 'Het Visitekaartje'. Alleen publicatie op een website is echter te beperkt. Jop en Mark hoopten ook op de kracht van de social media bij het vinden van een baan voor de kandidaten. Zij gingen er vanuit dat er onder de Zoetermeerders voldoende bereidheid zou zijn om het item te 'liken,' retweeten en interessant te vinden.

Mark Neijssel: "De bereidheid van mensen om te helpen is enorm groot, de kandidaten worden niet alleen geholpen door hun eigen kennissenkring, maar vaak door mensen die hun gewoon een baan gunnen. Wat ik geweldig vind is dat mensen uit het MKB en vanuit de politiek hun steentje bijdragen door te delen op de social media. Radio ZFM heeft mij in de uitzending gehaald om zo hun bijdrage te leveren. In één woord: Geweldig."

 

Eerste test geslaagd

Inmiddels zijn twee kandidaten aan het werk en wordt er hard gewerkt aan de tweede serie. Door de foto's van modefotograaf Patricia van Munster komt 'Het Visitekaartje' tot leven. De kandidaten krijgen binnen het WGSP de steun van de 'werkacademie' en de 'netwerkacademie.' Door een korte pitch (filmpje) in te voegen, blijkt nu al dat ze op nog meer aandacht kunnen rekenen.

Jop Schmeitz ging er van uit dat 'Het Visitekaartje' positief zou uitvallen voor de kandidaten. "Een baan is niet snel gevonden en dus is alles winst. Wanneer een kandidaat alleen al uitgenodigd wordt voor een gesprek door deze vorm van 'solliciteren' zijn we een hele stap verder. Maar dat deze eerste serie zo een succes zou worden, had ik niet verwacht. De eerste test is geslaagd in vele opzichten, maar natuurlijk had ik alle kandidaten meteen een leuke baan gegund."

Voor een overzicht van de kandidaten kunt u kijken op: 'Het Visitekaartje.'

 

-advertenties-

-goede doel-