website gemeenteDe websites van de gemeente met overheidsinformatie en digitale dienstverlening zijn er voor iedere inwoner en ondernemer van Zoetermeer. Ook mensen met een beperking moeten deze websites goed kunnen gebruiken. Daarom past de gemeente de websites aan.


“Een inclusieve samenleving betekent dat iedereen mee kan doen en dat iedere inwoner ook voelt dat hij mee kan en mag doen. De toegankelijkheid van de website is daarom zo belangrijk omdat het één van onze belangrijkste communicatiemiddelen is”, aldus wethouder Iedema.


Iedereen toegang tot overheidswebsites

Ook mensen met een beperking moeten (overheids)websites goed kunnen gebruiken. Denk aan blinden en slechtzienden, kleurenblinden en mensen die geen muis kunnen bedienen. Dat vraagt om specifieke technische eisen en manieren van informatie plaatsen op een website. Aanpassingen die een standaardgebruiker niet zullen opvallen. Maar het maakt een groot verschil voor deze groepen gebruikers die zo, al dan niet met hulpsoftware, eenvoudiger hun weg weten te vinden op de website. Daarnaast betekent digitale toegankelijkheid dat informatie op de website voor iedereen begrijpelijk is. Dat stelt eisen aan het taalgebruik op de websites.

 

Knelpunten oplossen

De afgelopen tijd heeft de gemeente alle knelpunten op de website zoetermeer.nl geïnventariseerd. In de Toegankelijkheidsverklaring die wethouder Jan Iedema dinsdag 17 maart ondertekende staat waar de gemeente nog niet aan voldoet en hoe en wanneer dit opgelost wordt. Daarnaast is een plan gemaakt om de knelpunten op de andere gemeentelijke websites te inventariseren en op te lossen.

-advertenties-

-goede doel-