Dienstverlening A4De gemeente Zoetermeer breidt haar dienstverlening voor inwoners en ondernemers uit. Vanaf nu zijn er drie nieuwe functies beschikbaar: videobellen, teletolk en een Engelstalige website. De nieuwe functies maken de dienstverlening nog beter toegankelijk.

“Ik vind het uitermate belangrijk dat iedereen gemakkelijk toegang heeft tot de juiste informatie”, aldus verantwoordelijk wethouder Marijke van der Meer. “De drie nieuwe functies verbeteren de communicatie met onze inwoners en ondernemers, waardoor meer mensen gebruik kunnen maken van gemeentelijke diensten.”

 

Videobellen

Wanneer het niet mogelijk is om iemand persoonlijk op het gemeentehuis te spreken, biedt videobellen voortaan een uitstekend alternatief. In sommige situaties heeft videobellen namelijk de voorkeur boven een persoonlijk gesprek, bijvoorbeeld wanneer een inwoner minder mobiel is, het huis niet uit durft of ziek is.
De techniek is eenvoudig in gebruik, zodat ook inwoners die digitaal minder vaardig zijn, er gebruik van kunnen maken. De inwoner hoeft geen speciale software op zijn telefoon/computer te installeren.

Videobellen gebeurt voorlopig uitsluitend op initiatief van de medewerker Publieksplein of Sociaal domein. De medewerker stuurt via een mail een verzoek tot videobellen, inclusief een link naar een inwoner.
In de tweede helft van 2024 zal het mogelijk worden voor de inwoner zelf een videoafspraak te maken via het gemeentelijke afsprakensysteem op de website.

 

Teletolk

Maar daar blijft het niet bij. Zo kunnen inwoners met een gehoorbeperking gebruikmaken van een teletolk. Teletolk wordt de gemeente aangeboden in twee varianten, via de gemeentelijke website en via een app. Via Teletolk kan een dove of slechthorende zelf bellen met de gemeente en via een gebarentolk met een ambtenaar spreken. De gebarentolken zijn van 07.00 tot 22.00 beschikbaar en de dienst is volledig gratis voor de gebruikers. Reserveren van de gebarentolk is niet nodig.
Bij baliebezoek kan een baliemedewerker zelf de app opstarten vanaf een mobiel apparaat en de hulp van een gebarentolk inzetten bij een gesprek.

Marijke van der Meer: “Ik ben er bijzonder trots op dat we voor doven en slechthorenden nu ook een goede oplossing hebben! Bewoners vroegen mij om deze mogelijkheid, het maakt veel verschil voor de onafhankelijkheid en zelfredzaamheid van doven en slechthorenden dat ze nu zelf kunnen bellen en niet afhankelijk zijn van hun omgeving.”

Bij Tolkcontact wordt in een video uitgelegd hoe Teletolk in zijn werk gaat.

 

Zoetermeerse website nu tweetalig

“Voortaan is de website van de gemeente Zoetermeer tweetalig. Het aantal inwoners dat Engels spreekt, groeit. Veel internationale ondernemers, studenten en expats hebben inmiddels hun thuis in Zoetermeer gevonden”, legt wethouder Van der Meer uit.
De tweetalige website is het resultaat van een al eerder aangenomen raadsmotie. Bovenaan de startpagina van de gemeentelijke website staat de taaloptie: Engels. Met één klik kunnen gebruikers alle teksten op de website in het Engels lezen. Informatie over producten en diensten is nu makkelijk vindbaar voor EU-burgers en ondernemers.
De website wordt live vertaald door software en is dus altijd up to date. Van der Meer: “We moeten bepaalde vertalingen nog wel aanpassen, zo worden ook namen en plaatsbepalingen vertaald. Maar als ‘Club Entree’ vertaald wordt in ‘Club Entrance’ weet niemand meer wat er bedoeld wordt! Hier worden de komende tijd nog uitzonderingen voor gemaakt.”

Zoetermeer.nl is now available in English
Starting today, our English-speaking residents and students can easily access the content in English by clicking on 'English' at the top of the homepage.

Elke dag het Zoetermeerse nieuws in uw mailbox? Blijf op de hoogte van het laatste Zoetermeerse nieuws en meldt u aan voor onze nieuwsbrief!

zoetermeeractief.nieuwsbrief

-advertenties-

-goede doel-